pondělí 10. dubna 2017

PŘEDSTAVUJEME... Barevné metalické folie

Tyhle folie jsem zaregistrovala už před časem, ale teprve když je Didi naskladnila do svého obchůdku, tak jsem je vyzkoušela.  Jedná se o metalicky barevné folie, které ve spojení s tonerem z laserové tiskárny a teplem vytvoří metalický obrázek. Tedy... ono je těch možností jak metalické folie použít mnohem více, ale tohle je takový základní popis, který jsme všichni někdy někde postřehli. Tento i další způsoby vám postupně představím. Hned zpočátku se omlouvám za kvalitu fotek, protože jakmile vám kovová folie odrazí světlo do foťáku, jste v koncích. Fotka je tmavá a nic s tím neuděláte.

První způsob použití je ten s laserovou tiskárnou. Pokud máte nějaký obrázek, který se vám líbí, nebo hodí na projekt, popřípadě máte vlastní text, kterému chcete dát vyšší úroveň, vytiskněte si jej na laserové tiskárně. Poté ustřihněte metalickou folii ve velikosti obrázku a barevnou vrstvou nahoru jej položte na obrázek.


Obrázek i s folií vložte do složeného kancelářského papíru a projeďte laminovačkou.


Toner z tiskárny teplem zreaguje s folií a barva se přichytí na obrázek. Poté zbytek folie opatrně odstraňte a obrázek je hotový.


Vyzkoušela jsem několik různě kvalitních čtvrtek, na které jsem tiskla. S rozdílnou kvalitou výsledného metalického efektu. Nejhůře z testu vyšla školní čtvrtka. Na té se barva z folie chytala dost málo. Velmi kvalitní byl výsledek s použitím fotopapíru, ale všimla jsem si, že po projetí laminovačkou vznikají na některých místech bubliny a v tato místa zůstanou černá. Velmi koukatelný byl i obrázek na tzv. kladívkové čtvrtce :-) Tam byl výsledek téměř vždy stoprocentní.


Druhý způsob využití metalické folie je zvýraznění detailů na přáníčku. Nebo jakémkoli jiném projektu. Na detail, který chcete zvýraznit použijte lepidlo v tužce. Kreslete s ním jako s tužkou a na nakreslené čáry přiložte metalickou folii. Po chvíli (dlouhé chvíli) až lepidlo zaschne folii odstraňte. Na projektu, který vidíte na fotografii, je krom zvýraznění detailů použita folie i na textu. Text jsem vytiskla na laserové tiskárně a použila způsob popsaný výše.


Další alternativou pro použití metalické folie je oboustranná lepící páska. Na projekt jsem si nalepte lepící pásku a na ní přitiskněte metalickou folii. Tady je to naopak velmi rychlé, nemusíte čekat až lepidlo zaschne. Barva z folie se přenese na pásku okamžitě. 


Na stejný projekt jsem použila ještě jeden způsob přenesení folie na dekorovaný předmět. Tím způsobem je použití lepidla. Na dřevěnou dekoraci naneste lepidlo a přitiskněte jej na metalickou folii. Ne na barevnou stranu, ale na tu spodní, stříbrnou. 


A můžete jít na kávu. Nebo si něco hezkého a dlouhého přečíst. Nebo tak něco, protože musíte počkat na dokonalé zaschnutí lepidla. Teprve v tom případě, se vám folie dokonale přenese na dekoraci. Poté už jí jen nalepte na svůj projekt. Opět jsem použila vlastní text a opatřila jej metalickým kabátkem.


Předposlední způsob, který vám dnes popíšu je použití lepidla, folie a razítka. 


Musím přiznat, že jsem se hodně vztekala, protože než jsem přišla na to jak a kolik lepidla nanést na razítko, jak ho otisknout, aby tam to lepidlo zůstalo.... Byla to docela alchymie. Ale výsledek rozhodně stojí za to, takže to určitě nevzdávejte, když se vám nepodaří dokonalý otisk hned napoprvé. 


Poslední způsob je naopak hooooodně jednoduchý. Opět použijte lepidlo. Naneste jej v souvislé vrstvě na bílou čtvrtku, položte na něj folii a nechte zaschnout. Z takto vytvořené plochy si na BigShotu vyřízněte nějaký tvar. Tento způsob použití krásně vynikne u folií, které nejsou jednobarevné, ale mají v sobě "akvarelový" efekt a ze kterých budete řezat větší plochu. 


Já jsem použila připravenou metalickou plochu na výřez velikonočního vajíčka. 


A jsme na konci. Jsou ještě další způsoby použití, které jsem našla, ale na jejich vyzkoušení se - buď teprve chystám, nebo jsem z nich nepořizovala fotodokumentaci, protože by to bylo nepublikovatelné :-) Konkrétně jsem nevychytala použití žehličky. Po každém mém žehlícím pokusu zůstala metalická folie přiškvařená na obrázku. Ale nevzdávám se. Třeba pro vás budu mít příště dobrou zprávu. A nebo třeba vy sami máte zkušenost s touto folií a žehličkou. A nebo s některým jiným způsobem. Určitě nám to napište do komentářů, budeme se těšit. 

Přeji vám krásně tvořivé jaro!

4 komentáře:

  1. Ilonko, já žádné zkušenosti nemám, ale Tvůj popis a využití jsou tak nápadité, že jsem v pokušení :) Super projekty!

    OdpovědětVymazat
  2. Ilonko, přání jsou krásná! Obzvlášť nádherná je duhová folie.
    A taky nesmím zapomenout říct, že za mě máš všechny palce nahoru za fotky, protože fotit tyhle metalické potvůrky je vážně o nervy :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ilonko perfektní návod ! Obdivuji trpělivost vyzkoušet tolik postupů, nafotit a ještě to tank dokonale popsat. Byla to neuvěřitelná práce, jsi fakt dobrá ! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Všetky 👍 taký podrobný a detailný popis !

    OdpovědětVymazat